Jesteśmy czołowym polskim producentem inteligentnych rozwiązań samoobsługowych dla transportu publicznego, który wygrał przetarg na dostawę, montaż i obsługę 33 biletomatów w Trondheim w Norwegii dla firmy AtB, zrzeszającej operatorów autobusów, tramwajów i promów w środkowej Norwegii. Kontrakt obejmował zaprojektowanie zupełnie nowych maszyn, które spełniałyby surowe norweskie standardy i umożliwiałyby zarówno skanowanie kart chipowych, jak i walidację biletów papierowych. Cały projekt został zrealizowany we współpracy z norweską firmą FARA SA.

Czas

Zaprojektowanie, wykonanie prototypu, przetestowanie, wprowadzenie niezbędnych poprawek i uruchomienie produkcji komercyjnej zupełnie nowego urządzenia zajęło zaledwie 3,5 miesiąca, podczas gdy średnia rynkowa dla tak wymagających projektów to rok do nawet dwóch lat.

Zakres obowiązków:

Do przetargu przystąpiliśmy wraz ze swoim norweskim partnerem FARĄ, dostawcą rozwiązań informatycznych dla transportu publicznego. FARA była odpowiedzialna za zapewnienie kasowników na przystankach, które umożliwiają korzystanie z kart elektronicznych zamiast biletów papierowych. Nasi specjaliści natomiast odpowiadali za dostarczenie automatów sprzedających bilety papierowe za pomocą  kart kredytowych lub gotówki. Projekt został opracowany również z myślą o osobach o ograniczonej sprawności ruchowej i wadach wzroku, ponieważ opracowaliśmy własny system „gestów” dla projektu.

Dodatkowo odpowiadaliśmy za dostarczenie systemu do monitorowania i zarządzania maszynami, tj. Taryfy, ekrany umożliwiające generowanie raportów sprzedażowych i technicznych. Musieliśmy przeprowadzić integrację na poziomie systemowym w kontekście fiskalizacji danych sprzedażowych pochodzących z maszyn z ich odpowiednikiem z urzędu skarbowego.

To kolejny przykład kontraktu, który był realizowany na rynku europejskim. Do tej pory odpowiadaliśmy również za projekty w Niemczech, Austrii i Francji.

Wyzwania

Obie strony miały stosunkowo mało czasu na ukończenie całego projektu. Zamówienie musiało zostać sfinalizowane w zaledwie 3,5 miesiąca – 1 września to początek roku szkolnego w Norwegii, co oznacza więcej pasażerów. Biorąc pod uwagę dodatkowe wyzwania, był to bardzo wymagający warunek. Przede wszystkim projekt wymagał wyjątkowej elastyczności, ponieważ w trakcie procesu okazało się, że konieczna będzie integracja z istniejącym systemem płatności, aby maszyny akceptowały norweską kartę autobusową. Mera Systemy korzysta z oprogramowania open source. W przypadku projektu w Norwegii okazało się, że lokalny agent dostarczał gotowe biblioteki dla platformy opartej na systemie Microsoft. W rezultacie napisaliśmy własne sterowniki niskiego poziomu dla płatności ustalonej w ciągu zaledwie dwóch tygodni. Zwykle opracowanie takiego oprogramowania zajmuje od 6 miesięcy do roku.

Projektowanie automatów biletowych krok po kroku:

  1. Zaczynając od zera

MERA Systemy otrzymała zadanie zaprojektowania zupełnie nowego automatu biletowego, o określonych wymiarach i odpowiednim układzie, zgodnym z normami europejskimi i norweskimi. Wszystkie te wymagania zostały najpierw skonsultowane z działem badawczo-rozwojowym, który przeprowadził dogłębną analizę. Jego ustalenia stały się podstawą całego projektu.

  1. Realizacja

Następnie przeszliśmy do projektowania urządzenia. W tym procesie zadbaliśmy o prawidłowe ustawienie pinpadów, ekranu i wdrożyliśmy technologię rozpoznawania gestów na podczerwień. Zadbaliśmy również o udogodnienia dla osób niedowidzących, tj. Rozpoznawanie gestów, umieszczenie oznakowania Braille’a w standardowych miejscach na maszynie, gniazdo jack do odsłuchania wszystkich potrzebnych informacji oraz pełny UX zapewniający komfort i wsparcie.

Jesteśmy w stanie osiągnąć te wyniki dzięki wszechstronnemu zespołowi, w skład którego wchodzą eksperci z działu badań i rozwoju, inżynierowie, programiści zwinni, mechanicy, elektronicy, konsultanci i specjaliści ds. Sprzedaży. Koordynację, nadzór i kontakt z klientem zapewnia dedykowany PM.

  1. Stress test

Nasz sprzęt został przetestowany pod kątem wielu aspektów: bezpieczeństwa, norm elektrycznych, komfortu w zakresie wrażeń użytkownika czy odporności na wstrząsy.

To kompleksowe podejście zostało docenione przez klienta, ze względu na fakt, że projekt został zrealizowany na czas pomimo wyzwań i kilku błędów projektowych. Automaty działają w Norwegii od połowy 2019 roku i do tej pory nie zgłoszono żadnych problemów z ich wydajnością.

  1. Utrzymanie

Samą konserwacją automatów sprzedających zajmuje się firma FARA, której pracownicy są na miejscu. Za utrzymanie oprogramowania odpowiadamy my, którzy jesteśmy gospodarzem systemu centralnego i wynajmujemy serwery w Norwegii. W rezultacie musieliśmy współpracować z norweskim organem finansowym w zakresie fiskalizacji maszyn i przetwarzania transakcji.

MERA dostarcza i integruje inteligentne rozwiązania, szczególnie w zakresie transportu publicznego. Projektujemy i tworzymy nowoczesne automatyczne systemy poboru opłat, w tym automaty biletowe w pojazdach i miejscach publicznych. Dostarczamy inteligentne systemy i narzędzia do monitorowania i zarządzania siecią sprzedaży pod kątem kompleksowej, automatycznej obsługi dystrybucji biletów.

MERA jest również jednym z krajowych liderów we wdrażaniu rozwiązań samoobsługowych wspierających pracę administracji, urzędów, e-commerce oraz podmiotów świadczących usługi bankowe, pocztowe, zdrowotne, reklamowe i rozrywkowe, które stały się częścią przyjaznej miejskiej infrastruktury.