Infokioski to urządzenia, które cieszą się coraz większą popularnością w przestrzeni publicznej, w różnego rodzaju instytucjach, a nawet w centrach handlowych. Głównie służą one jako punkty informacyjne, których szybko i komfortowo znaleźć można niezbędne informacje potrzebne np. do załatwienia jakiejś sprawy. Czym wyróżniają się infokioski i gdzie najczęściej są pomocne?

Infokioski multimedialne – co to jest?

Infokioski multimedialne nazywane są interaktywnymi punktami informacyjnymi. Za ich pomocą możliwe jest samodzielne wyszukanie niezbędnych informacji. Urządzenia te głównie przystosowane są do użytku wewnętrznego, chociaż zdarza się, że można zauważyć je w przestrzeni publicznej. Większość modeli składa się z jednostki sterującej, czyli komputera przemysłowego oraz ekranu głównego. Główną funkcją infokiosków jest umożliwianie dostępu do informacji związanych z daną instytucją lub obiektem, w którym się znajdują. Za ich pomocą można nie tylko uzyskać wiedzę na dany temat, ale też dokonać zakupu.

Infokioski – gdzie znajdują zastosowanie?

Infokioski mają szerokie zastosowanie. Przede wszystkim znaleźć je można w instytucjach publicznych, głównie w urzędach. Umożliwiają one zdobycie informacji na temat funkcjonowania danego oddziału, za ich pomocą wypełnić można formularz lub ankietę. Dzięki infokioskom można też ominąć kolejki np. do informacji, co przyspiesza proces załatwiania ważnej sprawy w urzędzie.

Infokioski znajdują się również na dworcach, lotniskach, w centrach handlowych. Ułatwiają one zdobycie informacji na temat rozkładu jazdy, biletów, godzin otwarcia i lokalizacji sklepów w galeriach. Funkcję informacji infokioski pełnią także w teatrach, kinach, bibliotekach, muzeach, bankach, firmach ubezpieczeniowych czy szpitalach.

Infokioski zewnętrzne pełnią funkcję informacji turystycznej. Stoją one zazwyczaj w centrach miast i udostępniają turystom informacje odnośnie zabytków, które warto zobaczyć, miejsc kulturalnych, szlaków, którymi należy poruszać się po danej miejscowości itp. Najczęściej dostępne są w nich mapy, ale i krótkie informacje o kluczowych obiektach w mieście. Takie infokioski w atrakcyjny sposób prezentują wiadomości turystyczne, wskazują, gdzie znajduje się turysta, jakimi środkami transportu może się poruszać itp. Zdecydowanie takie urządzenia wypierają już korzystanie z tradycyjnych map.

Jak jest zbudowany infokiosk?

Infokiosk to nie tylko komputer i ekran dotykowy. Takie urządzenia kryją w sobie znacznie więcej składowych, które mają wpływ na sprawne korzystanie z kiosku multimedialnego i to w różnych warunkach. Większość modeli przystosowana jest do użytkowania w trudnych warunkach. Są wykonane z solidnych i wytrzymałych materiałów, są wandaloodporne, działają bez problemów w różnych warunkach klimatycznych, nie tylko pod względem temperatur, ale również wilgotności. Wiele infokiosków dostosowanych jest do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, są np. niższe, mają tryb dla słabowidzących, mają wbudowane głośniki, ekrany działają na dotyk nie tylko samych dłoni, ale też np. protez kończyn.

Urządzenia te są w większości proste w obsłudze. Główna w tym zasługa oprogramowania infokiosku. Są one przyjazne osobom w każdym wieku, również seniorom. Problemów z użytkowaniem nie powinni mieć także ci, którzy nie są na co dzień pochłonięci nowinkami technologicznymi. Producenci infokiosków zadbali o to, by były one dostępne dla każdego.

Dlaczego warto decydować się na infokioski?

Infokioski to urządzenia, które dają wiele korzyści nie tylko użytkownikom, ale i instytucjom, które się na nie decydują. W takich miejscach jak urzędy, przychodnie, szpitale, dworce mogą one usprawnić pracę wielu osobom. Dzięki korzystaniu z infokiosków skracają się kolejki np. do punktów obsługi, pracownicy mają więcej czasu na zajmowanie się ważniejszymi sprawami, a petenci nie tracą czasu, aż ci w końcu udzielą im informacji.

Wiele korzyści dają wspomniane już infokioski turystyczne. Dzięki nim poznawanie i poruszanie się po nowym mieście jest zwyczajnie łatwiejsze. Nie trzeba planować z dużym wyprzedzeniem podróży, robić listy zabytków wartych zwiedzenia, szukać informacji na temat środków transportu. Wszystkie te informacje można znaleźć w infokiosku. Dostęp do nich jest w wielu miastach większy niż do tradycyjnych punktów informacji turystycznej.

Infokioski mogą pomagać nie tylko w obsłudze klienta i turysty, niektóre urządzenia sprawdzają się także do przedstawiania oferty danej instytucji. Tak może być np. w bankach. W dodatku często umożliwiają one skorzystanie z niektórych usług, za ich pomocą można np. wysłać wniosek o założenie rachunku osobistego. Jak więc widać infokioski przydają się w wielu branżach i wszystko wskazuje na to, że będzie ich coraz więcej.