Biletomaty cieszą się coraz większą popularnością wśród użytkowników, przez co zarówno władze miast, jak i prywatni właściciele różnych obiektów (teatrów, kin) stale w nie inwestują. Tylko co zrobić, gdy biletomat się zepsuje?

Biletomaty – rodzaje

Automaty biletowe dzieli się na:

Biletomaty stacjonarne to urządzenia samoobsługowe o wysokim poziomie samowystarczalności, które montowane są zwykle na zewnątrz budynków, choć nie tylko (przykładem są urzędy miast). Co to oznacza i w jaki sposób łączy się z awaryjnością urządzenia? Automaty biletowe są tak zaprojektowane, aby nie był konieczny zbyt częsty ich serwis. Możliwe jest to m.in. dzięki systemowi obiegu zwrotnego gotówki, a także dzięki możliwości zdalnego zarządzania, modyfikacji oraz monitorowaniu statusu. To sprawia, że w przypadku usterki  informacja ta często jest wysyłana do serwisanta (jeśli skorzystasz z takiej usługi) lub do osób odpowiedzialnych za obsługę biletomatów. Ponadto urządzenia te są wandaloodporne, szczelne, mogą pracować w szerokim zakresie temperatur. Dzięki temu awarie z przyczyn mechanicznych, zewnętrznych są rzadkością.

Mobilne biletomaty przeznaczone są do wykorzystania w środkach transportu publicznego. Najczęściej umożliwiają bezgotówkowy zakup biletów. W sytuacji, gdy oprócz transakcji bezgotówkowych istnieje możliwość płatności gotówką, wydawanie reszty może być utrudnione, bądź niemożliwe. Urządzenia te cechują się wysoką trwałością, uszkodzenia mechaniczne są rzadkie (zwłaszcza że kierowca pojazdu może mieć nad nimi kontrolę).

Po wyjaśnieniu podstawowych kwestii przechodzimy do tego, jak zgłaszać awarie / usterki.

Zepsuty biletomat a zgłaszanie awarii

Jak wspominaliśmy przed chwilą, nowoczesne automaty biletowe często wyposażone są
w system zdalnego zarządzania oraz monitorowania statusu. Dzięki temu można na bieżąco weryfikować działanie urządzenia, a także automatycznie otrzymywać informacje zwrotne
o błędach. Co w sytuacji, gdy to nie zadziała?

Jeśli chodzi o biletomaty mobilne, sprawa jest prosta. Wystarczy poinformować kierowcę, który dalej przekazuje informacje o usterce. Jest to na bieżąco kontrolowane.

Biletomaty stacjonarne, nad którymi nie ma takiej kontroli, wyposażone są w krótką instrukcję (najczęściej w postaci naklejki na obudowie), z której wynika co trzeba zrobić, aby zgłosić awarię. Co się wtedy dzieje?

Co zrobić z zepsutym biletomatem? Usługi serwisowe biletomatów

W przypadku awarii, należy zamówić serwis biletomatów. Tutaj rozwiązania są dwa.

Można zgłosić się do producenta i skorzystać z jednorazowej usługi naprawy biletomatów.
W zależności od charakteru awarii zostanie ona usunięta zdalnie, bądź też serwisant zdiagnozuje problem na miejscu, w razie potrzeby demontując urządzenie i naprawiając je w siedzibie firmy.

Znacznie popularniejszą opcją jest jednak kompleksowy serwis biletomatów. W jego zakres wchodzi m.in.:

  • dostawa, montaż, przemieszczenie urządzeń;
  • serwis biletomatów i podzespołów w siedzibie producenta;
  • serwis urządzeń on-site.

Oprócz tego nierzadko możliwy jest serwis oprogramowania, a także generowanie raportów oraz statystyk.

Decydując się na takie usługi kompleksowe, nie trzeba o nic się martwić, ponieważ serwis od razu będzie reagować na wszelkie alerty, jak najszybciej usunie usterkę lub wymieni części, aby biletomat znów był nie tylko sprawny, ale w miarę możliwości samowystarczalny.

Co zrobić w przypadku, gdy do takich awarii dochodzi bardzo często? Może to być wina przestarzałego urządzenia lub sprzętu od niesprawdzonych producentów. Mera Systemy gwarantuje wysoką jakość swoich produktów, a także stosuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, stale udoskonalając oprogramowanie. Dlatego, jeśli automaty biletowe firmy, z którą dotychczas współpracowałeś, nie spełniają twoich oczekiwań, zgłoś się do nas. Nasza współpraca nie musi zakończyć się w momencie montażu biletomatów. Korzystając z serwisu, zyskujesz całodobowe wsparcie.

Co zrobić, gdy biletomat jest zepsuty? Informacje dla pasażerów

Pojawia się pytanie: co z pasażerami, którzy nie mogą zakupić biletu z powodu awarii biletomatu? Tutaj wszystko zależy od tego, jakie rozwiązania przyjęły władze konkretnego miasta.

W wielu miejscach w Polsce pasażer, który nie może opłacić przejazdu nie ze swojej winy, lecz z powodu awarii urządzenia znajdującego się w pojeździe, nie otrzyma mandatu. Ze względu na brak możliwości zakupu biletu u kierowcy, w trakcie kontroli, po zweryfikowaniu, czy usterka faktycznie zaistniała, pasażer zostanie poproszony o uiszczenie opłaty u kontrolera lub otrzyma wezwanie do zapłaty, ale tylko na kwotę zakupu biletu.

Taką procedurę wprowadza coraz więcej miast. Niestety, nie jest to regułą. Ponadto najczęściej nie obowiązuje ona w przypadku biletomatów stacjonarnych. Zachęcamy do tego, aby sprawdzać, jakie rozwiązania przyjęto w Państwa regionie.