Biletomaty to urządzenia, które wykorzystywane są w coraz większej ilości miejsc. Ułatwiają zakup biletów osobom poruszającym się komunikacją publiczną, pociągami, ale nie tylko. Biletomat może znajdować się w urzędzie, umożliwiając pobranie numerka do kolejki bądź w siedzibach innych, prywatnych firm. Dlatego sprawdź, jak działają automaty biletowe oraz jak z nich korzystać. Odpowiadamy też na pytania najczęściej zadawane przez użytkowników tych urządzeń.

Jak działa biletomat?

Biletomat, automat biletowy, system biletowy – tak nazywane jest urządzenie, które służy do sprzedaży lub wydawania biletów. Najczęściej znajduje się na przystankach komunikacji miejskiej, dworcach, stacjach metra, a w niektórych miastach można je spotkać także w tramwajach i autobusach.

Jak wygląda biletomat? To stacjonarne lub mobilne urządzenie (zaraz wytłumaczymy różnice i zastosowanie obu tych rozwiązań), wyposażone w ekran, przyciski, terminal płatniczy, miejsce do przyjmowania i wydawania gotówki, a czasami także w klawiaturę. Działanie biletomatów może się nieco różnić w zależności od tego, w jaki sposób zostały zaprogramowane, aczkolwiek w każdym wypadku ich użytkowanie jest proste i intuicyjne. Każdy, kto chce zakupić bilet z ich pomocą, jest prowadzony przez system krok po kroku, od wyboru rodzaju i ilości biletów, aż po płatność gotówką/kartą.

Biletomaty stacjonarne i mobilne

W ofercie Mera Systemy znajdują się zarówno biletomaty mobilne, jak i stacjonarne. Czym się różnią?

Biletomaty stacjonarne montuje się wewnątrz i na zewnątrz budynków, a także przy przystankach, w miejscach publicznych. Cechują się dużą odpornością na skrajne temperatury, deszcz oraz inne, niekorzystne warunki atmosferyczne. Są również tak projektowane, aby były wandaloodporne, wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne. Posiadają system obiegu zwrotnego gotówki, dzięki czemu są samowystarczalne w dłuższym okresie, a serwis biletomatów odbywa się rzadko. Co więcej, często pełnią również funkcję asystenta miejskiego, pozwalając na wyświetlanie informacji ważnych dla podróżników, zwłaszcza spoza miasta, którzy nie orientują się w systemie komunikacji.

W naszej ofercie wyróżnić można kilka typów biletomatów stacjonarnych, od wersji ekonomicznej, bez ekranu, aż po bardziej zaawansowane modele, które są wielofunkcyjne, częściowo pełnią rolę infokiosków.

Biletomaty mobilne różnią się przede wszystkim gabarytami. Przeznaczone są do stosowania w środkach transportu publicznego, a więc umożliwiają zakup biletu w autobusie, tramwaju czy w pociągu. Tak jak ich wersje stacjonarne, są odporne na uszkodzenia mechaniczne – jest to możliwe dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów. W zależności od modelu mogą być całkowicie bezgotówkowe lub umożliwiać płatność gotówką, o niedużych nominałach.

Wybór zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych biletomatów powinien być uzależniony m.in. od intensywności ruchu pasażerskiego, dlatego zachęcamy do kontaktu z nami, w celu wybrania optymalnego oraz ekonomicznego rozwiązania.

Biletomat – jak kupić bilet?

Jak obsługiwać biletomat w autobusie? Czy można kupić bilet w pociągu? To pytanie zadaje sobie wiele osób poruszających się komunikacją publiczną. Jeśli chcesz kupić bilet, czy to na przystanku, czy w środku transportu, szukaj urządzenia oznaczonego napisem „bilety” bądź „tickets”. Zakup biletu w stacjonarnych oraz mobilnych biletomatach jest bardzo podobny, przedstawimy pokrótce, co trzeba zrobić.

Na początku wybierz język – docelowo menu i instrukcje wyświetlają się w języku polskim, najczęściej można go zmienić także na angielski lub niemiecki.

Następnie zapoznaj się z ofertą biletów. Zwykle na ekranie wyświetlane są najpopularniejsze opcje, a jeśli nie ma tej, której szukasz, sprawdź, czy jest przycisk kierujący do pełnej oferty. Rodzaj oraz ilość biletów wybierzesz naciskając „+” – jeśli się pomylisz, możesz nacisnąć znak „-”, by anulować poprzednią akcję. W niektórych miastach konieczne będzie wybranie jeszcze strefy przejazdu.

Wszystkie dodane bilety trafiają do koszyka, przy którym znajdziesz również informację o kwocie do zapłaty. Klikając przycisk „kupuję” czy „kup bilet”, przejdziesz do sposobu płatności. Na tym etapie musisz zdecydować, czy płacisz gotówką (jeśli jest taka opcja), czy kartą płatniczą. W pierwszym przypadku pieniądze musisz umieścić w szczelinie wrzutowej na monety lub banknoty. Gdy zajdzie taka konieczność, biletomat zwróci ci resztę. Możesz też zapłacić kartą płatniczą zbliżeniowo lub wsuwając ją do oznaczonej szczeliny, gdy wymagana jest autoryzacja przy pomocy kodu PIN. Na końcu wydrukowane zostaną bilety.

 W miastach, w których działa system kart komunikacji miejskiej, biletomaty najczęściej umożliwiają ich obsługę oraz doładowanie.

Co, gdy biletomat nie działa?

Jeśli zauważysz, że biletomat nie działa, zgłoś awarię kierowcy (w przypadku biletomatów mobilnych) lub zadzwoń pod numer wskazany na obudowie urządzenia. W niektórych miastach przyjęte są też uchwały mówiące o tym, że pasażerowie, którzy przez awarię biletomatu nie mogli kupić biletu, są zwolnieni z opłaty za przejazd i nie otrzymają mandatu w przypadku kontroli.

Usługi serwisowe biletomatów

Producent Mera Systemy zapewnia kompleksowe usługi swoim klientom, w tym również serwis biletomatów. Możliwy jest montaż, przemieszczenia oraz demontaż urządzeń, serwis urządzeń on-site, a także w siedzibie firmy. Jeśli zdecydujesz się na usługi centralne, będziemy na bieżąco monitorować oraz reagować na alerty, a także generować raporty i statystyki, rozliczać transakcje. Oprócz tego zapewniamy serwis oprogramowania.